Den vegetariska trenden är stark och fortsätter att öka. Det finns en stor efterfrågan på bra alternativa proteinkällor till kött och man vill ha en större variation. Nu lanseras fler produkter från Anamma med ärtor som proteinbas.
Allt fler personer i Sverige äter allt mer växtbaserad mat. En undersökning* Orkla genomförde i höstas visar att sex av tio i Sverige redan är flexitarianer, det vill säga äter minst en vegetarisk middag i veckan utan fisk eller kött. Tre av tio säger dessutom att de försöker äta mindre kött för klimatets skull. Hos Orkla Foods Sverige ökade försäljningen av växtbaserad mat med 29 procent under 2019.
Med en ökad efterfrågan kommer ett behov av ökad variation av växtbaserade produkter och det pågår mycket spännande forskning på området. Om tio år kommer vi tveklöst äta mat gjord på fler och annorlunda råvaror mot idag.
Anamma Ärta är en ny serie produkter, med ärtprotein som bas. De kommer i tre olika varianter; som bullar, nuggets och formbar färs. Nuggets är en helt ny produkt i Anamma familjen. Produkterna lanseras först till kunder inom privat- och offentlig sektor och under våren till konsumenter.
För att fler ska välja växtbaserad kost måste det bli enklare att göra det valet. Idag utgår många från köttet eller kycklingen när de ska bestämma vad det ska bli till middag. Därför är det viktigt att de växtbaserade alternativen får ta plats både på restaurang och i butik.
– Vi vill inspirera våra kunder till att våga prova något nytt som är bra både för hälsan och planeten. Med Anamma Ärta kan vi erbjuda ännu fler goda alternativ av växtbaserad mat som med ärtor som proteinbas ger en ännu större variation, säger Carina Greiff, Team Portfolio Manager FoodSolutions, Orkla Foods Sverige.