De två foodtech-bolagen Pändy Foods och Bolt Food inleder samarbete för att erbjuda Stockholmsbor hemleverans av sockersnåla och proteinrika snacks inom en timme. Pändy-shopen som går under namnet Snacksakuten är Bolt Foods första satsning på ett enskilt varumärke vid sidan om restaurangbranschen.
Q-commerce, eller q-handel, förutspås bli nästa generations e-handel. Antalet q-handlare har ökat under de senaste månaderna och allt fler hakar på trenden, inte minst med anledning av pandemin och de förändrade förutsättningarna för traditionell handel. Nu ger sig Pändy och Tweek tillsammans med Bolt Food in i matchen och lanserar Snacksakuten.
– Det finns en ökad efterfrågan på produkter med snabb leverans och vi är därför glada över att lansera vår första produktshop tillsammans med Pändy och Tweek. Vi ser fram emot att ge fler aktörer chansen att utveckla sin digitala affärsmodell på vår plattform, säger Filip Johansson, Country Manager, Bolt Food.
– Vi får många förfrågningar från konsumenter om var man enklast och snabbast kan köpa våra produkter. Snacksakuten med Pändy och Tweek innebär ett nytt sätt att distribuera till konsumenter och är ett snabbt och smidigt sätt att testa vårt sortiment. Som ett digitalt och innovativt bolag känns det superkul att erbjuda den här typen av direktförsäljning. Detta är ett steg i processen att bredda vår kanalstrategi och få ut våra produkter i fler försäljningskanaler och komma närmare kunden samt nå ut till en bredare digital målgrupp, säger Ebba Dahlström, CMO, Pändy Foods AB
Foodtech-bolaget Pändy grundades år 2016 och har sedan dess etablerat sig på mer än 20 marknader. Bolaget tillverkar mat och dryck med fokus på lägre sockerinnehåll och hög proteinhalt, i våras blev de uppköpta av börsnoterade Bayn Group. Bayn är en Foodtech-koncern och teknikutvecklare inom sockerreducering som erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för sockerreducering.