Matvarukedjan Paradiset, som varit tongivande i utvecklingen att göra hållbar och hälsosam mat tillgänglig för fler, utvecklar nu verksamheten och startar ett helt nytt bolag tillsammans med Midsona. Med deras stora kompetens inom ekologiska dagligvaror och hälsokost med populära varumärken som Kung Markatta, Urtekram och Friggs skapar man en stark allians med målet om att tillsammans ytterligare flytta fram positionerna inom hållbar mat framöver. Samarbetet innebär bland annat ambitionen att brett lansera konsumentvarumärket ”Everyday by Paradiset” som ska göra hållbara val lättare.
Nu tar matvarukedjan Paradiset ännu ett steg mot att utveckla sin position som en av Sveriges ledande aktörer inom hälsosam och hållbar mat. Tillsammans med Midsona startar man ett nytt bolag inom vilket man genom Midsonas produktionsresurser och expertis kommer att utveckla konsumentvarumärket ”Everyday by Paradiset” med hållbarhet och hälsa i fokus. Samarbetet i det nya bolaget innebär att två av de mest tongivande aktörerna i branschen nu växlar upp och gör gemensam sak för att kunna ligga ännu längre i framkant när det kommer till visionen om att få fler att äta gott, hållbart och hälsosamt.
-Vi är jätteglada att Midsona som med sin erfarenhet och kompetens väljer oss som partner vilket gör att vi kan växa snabbare utanför våra butiker och i ännu högre utsträckning hjälpa våra kunder att göra hållbara val, säger Johannes Cullberg, grundare och VD för Paradiset.
Vår matkonsumtion har en stor påverkan på klimatet. Samtidigt är det ett av de områden där man som individ kan göra störst skillnad. För Paradiset har hållbarhetsfrågan alltid varit en central del, och affärsidén handlar om att driva samhällsutveckling genom att hjälpa fler att ta medvetna köpbeslut. Verktygen är inspiration, ny kunskap och att möjliggöra ett brett utbud för att äta lokalt, hållbart och hälsosamt.
”Midsona och Paradiset delar en vision om att underlätta för människor att må bra och att vi nu arbetar tillsammans ger oss en ännu större möjlighet att arbeta för ett ökat engagemang för råvarornas ursprung, vad maten innehåller och vad en balanserad kost innebär för kropp och miljö”, säger Peter Åsberg, koncernchef på Midsona.