Den svenska livsmedelskoncernen Greenfood etablerar sig i Tyskland. Från och med i år ska deras foodtechbolag, den digitaliserade salladsbaren Picadeli, etableras hos den tyska dagligvaru- och conveniencegiganten Rewe.
Greenfood är en av Nordens största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig convenience mat. Företaget har nått stora framgångar med den digitaliserade salladsbaren Picadeli som nu finns på cirka 1800 platser runtom Europa.
Efter att framgågsrikt ha genomfört ett test i ett tiotal butiker har Greenfood nu tecknat ett 5-årsavtal avtal med Rewe, en av Tysklands och Europas absolut största livsmedelskedjor.
– Det är ett enormt viktigt samarbetsavtal, Tyskland är en av Europas största marknader med 83 miljoner människor. Dessutom ligger de i framkant när det gäller vegetarisk och vegansk mat. Efterfrågan på god och hälsosam conveniencemat är enormt stor, säger Anders Klinge, VD Picadeli Tyskland.
Intresset för Picadelis innovativa salladskoncept har varit stort i Europa eftersom livsmedelskedjorna söker koncept som driver konsumenterna in i butikerna.
– Detta bevisar åter igen att Picadeli är ett internationellt gångbart food tech koncept som lyckas väl utanför Norden. Vår höga digitaliseringsnivå generar både värdefulla konsumentinsikter som automationsmöjligheter, vilket har skapat rätt förutsättningar för en snabb och spännande expansion, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.