Tillsammans med Elexir Pharma, bageriet Fabrique Stenugnsbageri och
PMS-Förbundet lanserar influencern Alexandra Nilsson “PMS-semlan” lagom till fettisdagen. Syftet med bakverket är att starta en konversation kring PMS, att ämnet borde belysas mer och att de som är drabbade borde få mer stöd.


PMS drabbar många – tre fjärdedelar av kvinnor i fertil ålder har någon form av
återkommande fysiska eller mentala symptom premenstruellt. Dessutom upplever många att de inte får det stöd och den förståelse de behöver från sin omgivning. För att uppmärksamma detta går flera aktörer samman och lanserar PMS-semlan på fettisdagen dagen då svenskarna äter sex miljoner semlor. PMS-semlan är framtagen för att låta semlan bli en konversationsstartare kring PMS.

Alexandra Nilsson är en av Sveriges största influencers

Alexandra Nilsson är en av Sveriges största influencers. Hon har själv PMS och i sina
sociala kanaler pratar hon ofta om frågor kopplade till kvinnors hälsa.
– Jag tycker att det är viktigt att vi pratar mer om PMS och de många olika symptom som drabbar den som har det. Jag upplever att PMS oftast inte tas på allvar och därför vill jag vara med och lyfta frågan, säger Alexandra Nilsson.

Initiativtagare till PMS-semlan är Elexir Pharma, ett kosttillskottsföretag som sedan år 2000 erbjuder naturliga egenvårdprodukter med ingredienser som har en positiv effekt på hälsan, och deras produkt Wo-Ho!. Wo-Ho! är utvecklad för att skapa en hormonell balans och välbefinnande under menstruationen.

– Vi vill att fler ska få stöd i sin PMS och PMS-semlan blir en konversationsstartare. Att äta vår produkt Wo-Ho! är ett sätt att skapa hormonell balans, men vi tror framförallt att det är viktigt att fler börjar prata om sin upplevelse med sin omgivning för att få rätt stöd, säger Nils Lindgren , marknadschef på Elexir Pharma.

PMS-semlan, som är formad som en livmoder och har naturligt färgad rosa grädde, bakas och säljs hos Fabrique Stenugnsbageri Nybrogatan från och med den 16 februari. All vinst av försäljningen går till PMS-förbundets arbete. PMS-förbundet är en ideell förening som arbetar för att synliggöra och öka förståelsen kring PMS och som bland annat driver Facebook-gruppen “Vi som lever med PMS & PMDS” med drygt 9 000 medlemmar.

– Vi uppskattar alla initiativ som uppmärksammar PMS. Vi vet, både genom oss
själva och genom våra medlemmar, att det är av största vikt att prata om PMS för att kunna dela erfarenheter och få stöd. Dessutom vill vi att PMS och PMDS ska
uppmärksammas mer så att vi kan få till mer forskningspengar för att få svar och en
riktad medicin för vår sjukdom, säger Ulrika Engmer Sandtröm , ordförande på
PMS-förbundet.

– Vi är glada över att få vara en del av initiativet. När vi fick förfrågan att ta fram en
PMS-semla kände vi att det är ett perfekt tillfälle att göra det vi kan – när hela Sverige ändå äter semlor. Semlorna är bakade med stor omsorg, säger Jenny Wessman , chefskonditor Fabrique.