Veg of Lunds sortiment av växtbaserade livsmedel utökas under första halvåret 2021. Det svenska bolaget lanserar då sin egenutvecklade potatismjölk i tre olika versioner under varumärket DUG®. Konsumenter i England och Sverige blir de första att få smaka den geniala drycken med ett varumärke som associerar till att råvaran grävts fram.
Veg of Lunds sortiment av växtbaserade drycker kommer under våren att utökas med potatismjölk, en dryck som klarar högt ställda konsumentkrav på smak, textur och hållbarhet under varumärket DUG®. Drycken är baserad på potatis, en rotfrukt som växer i hela Sverige, vilket ger DUG® ett av de lägsta klimatavtrycken i sin varukategori. DUG® är fri från allergener som laktos, mjölk, soja, gluten och nötter och har en krämig välbalanserad smak som ger drycken en given plats i såväl butiker som caféer.
”Vi har arbetat intensivt under året med att utveckla DUG® och jag är stolt över att vi kommit så här långt trots vissa förseningar till följd av covid-19. Med vårt nya varumärke och en distinkt förpackningsdesign ser jag goda möjligheter att Veg of Lunds potatismjölk blir en attraktiv dryck för alla konsumenter som efterfrågar ett gott och krämigt alternativ till befintliga mjölk och marknadens växtbaserade mjölkprodukter. Marknadspotentialen är stor och växande,” säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund AB.
Marknadsanalysbolaget Allied Market Research (”AMR”) beräknar att den globala försäljningen av växtbaserade drycker under 2018 uppgick till 13,6 miljarder US-dollar. AMR uppskattar att marknaden växer årligen med i genomsnitt 6,7 procent mellan 2019 och 2026, då marknaden bedöms uppgå till 22,5 miljarder US-dollar.1
”Det finns växtbaserade mejerialternativ gjorda av andra råvaror, men jag är övertygad om att DUG® får ett varmt välkomnande. Vårt lanseringssortiment ger konsumenter möjlighet att hitta sin favorit. Original för dem som vill ha en god och nyttig dryck, den osötade versionen Unsweetened för dem som vill ha potatismjölk exempelvis till sina frukostflingor, och för dem som vill njuta av en vacker kopp kaffe, te eller kakao med Latte Art finns en Barista-version”, säger Veg of Lunds försäljningschef David Sandberg.
”Potatismjölken är en genial dryck och vi ville ge den ett gediget varumärke som fungerar globalt. Ordet ’dug’ handlar om att vi grävt där vi står och hittat svaret under våra fötter: ’We dug deep and discovered a new plan-based dairy alternative’. DUG® får marknadens starkaste hållbarhetsprofil, med lågt klimatavtryck, motsvarande en fjärdedel av animalisk mjölk, effektiv markanvändning och mycket låg vattenförbrukning. DUG® har en välbalanserad smakprofil samt ett hälsosamt och allergenfritt innehåll. Vi har dessutom valt en kartongförpackning från Tetra Pak som klarar våra krav på kvalitet och miljö samtidigt som vi kan använda ett tydligt grafiskt uttryck. Jag är säker på att vår potatismjölk kommer att skapa intresse och god försäljning jämte Veg of Lunds växtbaserade smoothieprodukter,” säger David Sandberg.
Produktion och förpackning i enliters Tetra Brik Aseptic kommer att ske i Framptons anläggning i Shepton Mallet, Somerset, England.