Rabble lanserade sin första app för mobila kuponger för snart 12 år sedan och har sedan starten lockat över 800.000 medlemmar i Sverige. Nu tar bolaget ett nytt kliv in på cashback-marknaden för dagligvaror. Appen går live på alla hjärtans dag, den 14 februari, och med från starten finns flera kända varumärken.
– Man kan likna konceptet vid en omvänd kupong där konsumenten handlar först och sedan får cashback i rena pengar på det man handlat, säger Rabbles nytillträdde VD, Robert Olkinuora.
Användarna får sin cashback genom att scanna sina kvitton i appen, som känner av vilka varor som berättigar till cashback. Redan från starten kommer det erbjudas rena gratisprodukter blandat med mer traditionella rabatter och tävlingar. “Med helt digitala rabatter samlat i en app kan konsumenten spara pengar i matbutiken utan att behöva ha koll på papperskuponger” säger Robert Olkinuora.
Flera innovativa varumärken är med från starten, bland andra går Spendrups in med cashback-erbjudanden på Cuba Cola, Schweppes, Dr Pepper och Orangina.
– Vi är nyfikna på att testa konceptet och ser en stor fördel i att enkelt kunna skapa kampanjer och nå ut till konsumenter på ett nytt sätt. Med cashback kan vi belöna våra lojala konsumenter för att de väljer våra produkter samtidigt som vi gör beslutet enklare för folk att prova på våra nyheter” kommenterar Tomas Gustafsson, Trade Marketing Manager på Spendrups.
Bolagets nya VD, Robert Olkinuora har en bakgrund som grundare och VD av marknadsföringsbyrån Loyaltic som är välkänd inom dagligvaruhandeln. Robert tillträdde sin nya roll i bolaget under hösten 2021.
Tekniken bakom appen är helt egenutvecklad och planen är att lansera nya funktioner inom ramen för tjänsten i takt med att användandet ökar.
Konceptet som sådant är nytt i Sverige men har funnits i andra länder ett tag och vuxit sig otroligt populärt, framförallt i USA.