Nu blir det stopp för köp på krita när du nätshoppar. Regeringen vill att konsumenter inte ska luras av betalföretagen att låna i onödan.
Företagen som sköter våra betalningar för e-handel försöker få oss att handla på krita. Betalningsalternativ som innebär att vi tar en kredit står högst upp på e-handelssidornas betalsidor, och krediter står som förvalda alternativ. För att hitta de betalsätt som inte innebär kredit måste man som kund scrolla långt ned på sidorna.
Men nu vill regeringen sätta stopp för det.
Vi skickar nu ut ett förslag på remiss som innebär att betalningssätt som inte innebär krediter ska stå först. Krediter ska inte heller vara det förvalda alternativet, säger Per Bolund, finansmarknads- och biträdande finansminister (MP).
AKTIVT VAL
Att ta ett lån, som en kredit på en räkning faktiskt är, ska vara ett aktivt val, förklarar han.
Det är alltid problem när konsumenter inte gör aktiva val.
Visst är det bra att det finns olika alternativ, tycker han, men som konsument måste man veta vad man gör och inte bara ta ett lån i farten.
Problemet är relativt nytt, konstaterar Per Bolund, då det hänger ihop med den växande e-handeln. Vi köper alltmer på nätet och betalar via olika betaltjänstföretag.
Vi har sett att betaltjänster som innebär att man tar lån ökat, säger Per Bolund.
REMISS UNDER HÖSTEN
Förslaget skickas ut till en rad remissinstanser under hösten, och om det faller i god jord går regeringen vidare. Då får Lagrådet ta ställning till förslaget, och om riksdagen gillar det kan det bli en lagändring.
Sveriges Konsumenter har tidigare riktat hård kritik mot betalningstjänstföretagen, som Klarna, för deras metoder att få konsumenter att e-handla på krita. Nu välkomnar Jan Bertoft, genrealsekreterare för Sveriges Konsumenter, förslaget från Per Bolund.
Vi har varit kritiska till att konsumenter frestas till att ta krediter och leds in i betalningsalternativ som innebär lån. Överskuldsättningen är ett stort problem i samhället. Det är utmärkt att regeringen lyssnat på oss, säger Jan Bertoft.
Konsumtionslånen har trefaldigats under de senaste tio åren, berättar han.
Det är en i grund och botten ohållbar utveckling. Både för privatpersoner, som riskerar att göra oövertänkta köp och handla mer än de tänkt sig, och för miljön och samhället, säger Jan Bertoft.
Butiksnytt har sökt Klarna, men företaget vill först ta del av remissen innan de kommenterar förslaget.
FAKTA
Bakgrund: Kritik mot krediter
Sveriges Konsumenter har kritiserat företag som Klarna för att betalningsalternativ som innebär att man betalar direkt placerats undanskymt och långt ned på betalsidorna för e-handel. Ofta är också kreditalternativ förvalda framför exempelvis banköverföring eller kortbetalning.
Konsumentverket har också kritiserat Klarna för deras hantering av sina konton. Konsumenter har inte förstått att ”konto” också innebär kredit.