Konsumenttrender och utvecklad bryggteknik gör att allt fler svenska konsumenter upptäcker alkoholfri öl. Hittills i år (januari – juli) har det sålts ca 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.
Det känns som en svunnen tid då det enda alkoholfria ölet var en blek lager. I takt med att bryggprocesserna har utvecklats och intresset från konsumenterna ökat finns nu många sorters öl i alkoholfria versioner, som IPA, pale ale, suröl och till och med stout. Detta gör det också mer spännande att matcha olika sorters öl till olika maträtter.
Människors intresse för träning, kosthållning och hälsa ger självklart avtryck även på dryckesbranschen, vilket är en bidragande anledning till att det alkoholfria ölet utvecklas så starkt. Till exempel har ett flertal undersökningar visat att alkoholfri öl efter ett träningspass kan vara bra för återhämtningen då det innehåller antioxidanter som stärker immunförsvaret.
-Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige.
Numera finns också flera sätt att brygga alkoholfri öl. Om man kokar bort alkoholen kan man förlora mycket smak. I stället bryggs en starköl som sedan vakuumdestilleras, vilket är en snällare process som gör att mycket mer av smakerna lever kvar i ölet. Det går också att avbryta en kalljäsningsprocess så att smakerna har fått mogna men utan att alkoholen har utvecklats. Ett av företagets senaste skapelser är Brooklyn Special Effects, en torrhumlad lager. Där vörten kylts ner och fått jäsa vid låg temperatur till den når rätt alkoholhalt, i detta fall 0,4%.
På Carlsberg Sverige finns stora ambitioner att utveckla den alkoholfria ölkategorin ytterligare. På experimentbryggeriet Backyard i Falkenberg utvecklades det till exempel en alkoholfri kaffe/vanilj imperial stout för Ölets Dag i somras. I dag har Carlsberg Sverige nio olika alkoholfria öl i sitt sortiment, men redan 2006 började Carlsberg Alcohol Free säljas och i höstas lanserades Sveriges mest omtyckta alkoholfria öl som fatöl.
Fakta om alkoholfri öl
- 2018 drack svenskarna 14,7 miljoner liter alkoholfri öl och kategorin ökar kraftigt år efter år.
- Hittills 2019 (jan-juli) har det sålts 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år.
- Av dessa 11 miljoner liter stod Carlsberg Sverige för 48 procent av volymerna, vilket gör företaget till marknadsledare inom alkoholfri öl och de fortsätter att ta andelar inom den starkt växande produktkategorin.
- Carlsberg Sverige har nio olika alkoholfria öl i sitt produktsortiment https://carlsbergsverige.se/vara-drycker/alkoholfritt/?p=1
- 10 procent av all öl som säljs i dagligvaruhandeln är alkoholfri.
- Sommarmånaderna är högsäsong för alkoholfri öl och sommaren 2018 ökade försäljningen med 60 procent jämfört samma period 2017.
Källa: Delfi. Preliminär Delfidata, Jan-Juli 2019, Totalmarknaden (Total Detalj/Servicehandel, Total Systembolaget, Total HoReCa)