Svenskars shoppingbeteende har förändrats markant under de senaste åren. E-handel har blivit allt vanligare, och det har även blivit mer vanligt att marknadsföra sin e-butik online.
I denna artikel blickar vi framåt och försöker förutse hur morgondagens e-handel kommer fungera och vara uppbyggd.
E-handeln ökar stabilt
Som Internetstiftelsen förtydligat har internetanvändningen ökat rejält 2022, och så även e-handeln. Utöver det har en av de största plattformarna för e-handelswebbsidor, det vill säga Shopify slagit nya rekord år 2021 trots oroliga tider med Corona och ekonomisk tillbakagång.
Men vad betyder e-handelsbranschens glädjesiffror egentligen?
– Jo, det betyder att e-handel kommer att vara än mer viktigt i framtiden, och så även mer lönsamt och konkurrensutsatt. Men sanningen är också att e-handeln kommer att förändras, och de som inte hänger med kommer sannolikt gå ett tråkigt öde till mötes.
Framtidens e-handel
– Hur framtidens e-handel kommer att se ut kan man förstås inte veta säkert, men det finns tydliga trender som förtjänar att uppmärksammas.
Vikten av marknadsföring på sociala medier ökar
– Det är mer vanligt än förr att annonsera med hjälp av sociala medie-plattformar såsom Tik-Tok, Facebook och Instagram. Sociala medie-plattformar är förhållandevis billiga att annonsera på, och de är generellt sett bra på att driva trafik till e-handelswebbsidor.
Priset för sökmotorannonsering ökar
– Att annonsera i sökmotorer såsom Google har blivit allt mer populärt, och som en konsekvens av det även mycket dyrare än förut. E-butiksägare spenderar alltså mer pengar på SEM än tidigare och får trots det i regel inte mer för pengarna än tidigare.
– På grund av det anser vi att SEO för E-handel kommer att bli allt viktigare. Det vill säga att duktiga SEO-byråer kommer att spela en stor roll som förvaltare av e-butikernas marknadsföringsresurser. De SEO-byråer som lyckas bäst kommer förmodligen bli extremt eftertraktade i framtiden.
Vikten av varumärkesmedvetenhet kommer att öka
– Många e-handlare väljer att satsa på ren försäljning och konverteringsoptimering istället för att lägga fokus på att stärka sitt varumärke, och det är förmedlingen ett dåligt beslut.
Enligt Google jämför över 80 % av alla e-handelskunder produkter online innan de köper dem. Just varumärket är något som kunderna tar hänsyn till i stor utsträckning, och något som e-butikerna behöver fokusera på att styrka i framtiden för att kunna vinna konkurrensfördelar.
Prisjämförelsesajter förblir starka
Prisjämförelsesajter såsom Prisjakt och Pricerunner har tagit marknadsandelar och kommer förmodligen vara stora även i framtiden. I synnerhet bland erfarna e-handlare som vet hur man hittar låga priser.