SOS Alarm erbjuder kameratjänster uppkopplade mot larmcentral och inleder nu en stor satsning på obemannade livsmedelsbutiker tillsammans med säkerhetsföretaget SafeTeam. Redan under 2022 räknar SOS Alarm och SafeTeam med att leverera säkerhet till en bra bit över 100 obemannade butiker i Sverige, med flera tusen kameror och säkerhetssystem.
– Vi vill vara en aktiv samarbetspartner med SafeTeam i utvecklingen mot större flexibilitet inom handeln. Det gynnar både kunderna och butikerna. Människors vardag kan underlättas genom att enkelt kunna stanna och handla när det passar just dem, personalen inom handeln kan slippa obekväma arbetstider samtidigt som butikerna kan öka omsättningen, säger Anders Berken, Produktägare Kameratjänster SOS Alarm.
Samarbetet mellan SOS Alarm och SafeTeam innebär att SafeTeams erfarenhet av att tillhandahålla modern teknik som till exempel övervakningskameror, lås och larm kombineras med SOS Alarms robusta larmcentralsfunktioner. Säkerhetslösningarna innebär därmed bättre effektivitet och enklare hantering för handeln.
SafeTeams kameraövervakning hanteras av larmoperatören hos SOS Alarm som snabbt kan verifiera såväl felaktiga inpassager som pågående inbrott, brand eller nödlarm, vilket gör att alla butikens säkerhetsbehov kan tillgodoses hos SOS Alarm. SafeTeam är tillsammans med SOS Alarm bland de största säkerhetsleverantörerna mot obemannade butiker.
– SOS Alarm har verkligen imponerat med sin mycket avancerade förmåga att ta emot kamerahändelser direkt från de system som vi har installerat, med vassa teknikexperter som stödjer oss som installatör. Vi får återkommande höra från våra gemensamma kunder att SOS Alarm har trevliga och lugna operatörer som är tillmötesgående vid larmhändelser. Dessutom har SOS Alarm en fantastisk responstid vid larm, säger Erik Lindgren, Affärsområdeschef Retail- & Rikskunder, SafeTeam.
Potentialen och efterfrågan för obemannade butiker är stor. Redan nu står ett 70-tal butiker runt om i landet redo att hålla sina butiker öppna utan personal. Det obemannade konceptet kan appliceras dels på befintliga butiker, som väljer att förlänga sina öppettider med några timmar utan personal, dels för butiker som är helt obemannade dygnet runt. För en handlare som satsar på obemannat finns stora chanser till högre omsättning i och med ökade öppettider, samtidigt som personalkostnaderna hålls nere.
Utöver dagligvaruhandeln ökar efterfrågan bland andra former av lokala servicefunktioner som till exempel gym och kiosker. Med fungerande säkerhetslösningar kan obemannade butiker bli en större del av den svenska handeln.
Det obemannade butikskonceptet tog fart i Sverige för några år sedan. SafeTeam har sedan 2019 satt ihop säkerhetslösningar till nära 60 obemannade butiker runt om i landet. I säkerhetsarbetet behöver hela säkerhetskedjan fungera för att vara effektiv. Det handlar bland annat om att butiksägaren ska kunna hantera och förstå tekniken i sin butik. Säkerhetstekniken måste vara smart
anpassad, skalbar och framtidssäkrad. Ytterligare en viktig aspekt är att larmcentralen, som ska tolka vad som sker, har rätt förutsättningar för att snabbt kunna sätta in rätt åtgärd.
– Det märks att SafeTeam bygger tekniken på ett mycket systematiskt och högkvalitativt sätt i butikerna. Allt är testat innan för att minimera fel. Samarbetet med SafeTeam präglas av en framåtanda och innovativ förmåga att lösa kundernas utmaningar. Från vår sida uppskattar vi SafeTeams kunnande att översätta kundernas behov till en smidig larmhantering för våra larmoperatörer, säger Anders Berken, Produktägare Kameratjänster SOS Alarm.