För drygt ett år sedan satte Savolax målet att inom närtid fördubbla sin omsättning från 40 miljoner kronor. Som ett stort kliv i den riktningen lanserar de nu sina produkter i dagligvaruhandeln för att ge fler människor en smakupplevelse de aldrig glömmer.

”Många konsumenter kanske inte vet om att det är en enorm skillnad på lax och lax, och vi vill att fler ska få uppleva det. När du har smakat Savolax kommer du aldrig vilja äta någon annan sort igen”, säger Anna Martinsson, VD på Savolax.

Den unika smaken i Savolax produkter är ingen slump. Snarare är den ett resultat av en unik rökmetod, genuint hantverk och kvalitativa råvaror. All lax från Savolax är frisimmande och kommer från en och samma odling i norska Bömlo, och när den levereras färsk till Göteborg är den filead pre rigor. Sedan torrsaltas den för hand och får i rökskåpet långsamt nå rätt temperatur. Den gravade laxen smaksätts med färsk halländsk midsommardill, både för den fina färgen och den goda smaken.

I samband med sin butikslansering har Savolax tagit ett rejält grepp kring sin design på såväl förpackningar som hemsida och sociala medier. Detta med hjälp av kommunikationsbyrån The Bond.

”Handlarna har fullkomligt avgudat våra nya förpackningar. Det känns bra att vår fantastiska premiumprodukt nu fått en design som når upp till samma höga nivå”, säger Anna Martinsson, VD på Savolax.

Butikslanseringen påbörjades under vecka 10 och pågår löpande i ett flertal ICA-butiker i Storgöteborg. Planerna på vidare expansion i andra delar i landet är redan i full gång. Mer information om produkterna och återförsäljare finns på Savolax hemsida savolax.com.