Succén för det hälsosamma, svensktillverkade godiset Wellibites fortsätter och nu växer företaget. Det sker dels genom rekryteringar, dels genom att Sjöson går in som delägare. Målet är fortsatta framgångar i Sverige och Norge samt lansering i fler länder.
Apotekaren och kostexperten Sara Serray grundade Wellibites utifrån tanken att alla ska kunna äta gott godis utan onödigheter. Därför är godiset fritt från socker, gluten och palmolja. Det är också helt veganskt, vitamin- och mineralberikat samt tillverkat i Sverige med naturliga färger och smaker.
Wellibites finns i hela dagligvaruhandeln och på alla apotek i Sverige samt hos motsvarande återförsäljare i Norge (t.ex. Coop Norge, apoteks- och hälsokostkedjor) och siffrorna pekar spikrakt uppåt. Prognosen för helåret säger att försäljningen ökar med drygt 400 % och jämför vi augusti med samma månad i fjol är ökningen 1000 %. Det är fantastiska siffror. En del av förklaringen ligger i att Wellibites är helt rätt med sitt mer hälsosamma innehåll och gynnas av trenden där konsumenter väljer bort sockret och istället söker funktionellt godis. En annan del kan säkert spåras till en mycket lyckad produktnyhet under sommaren.
– Extra salt saltlakrits har snabbt fått ett otroligt genomslag. Många tycker att det är den bästa lakrits de smakat, säger Sara Serray.
För att rida på framgångsvågen har Wellibites nyligen anställt flera medarbetare, något som ger Sara Serray mer tid att utveckla nya smaker. Ett arbete som stimulerar lite extra med den senaste smaksuccén i åtanke. Utan att gå in på detaljer, menar Sara Serray att det kommer flera spännande nyheter i framtiden.
LÄS OCKSÅ: Tillsammans utmanas konfektyrmarknaden
Nyligen har också Wellibites inlett ett samarbete med SalesSupport på butikssidan, anlitat den strategiska kommunikationsbyrån The Bond och fått en ny delägare i form av Sjöson.
– Wellibites står för hållbarhet och ett tydligt hälsotänk, vilket gjorde det lätt för oss att engagera oss i företaget. Sen är Sara en fantastisk entreprenör, säger Ulrika Garbrant, Sjöson Food & Beverage.
– För mig var Sjöson helt rätt val när jag sökte investerare, replikerar Sara Serray. De har strategisk kunskap, erfarenhet och förstår branschen samtidigt som de har sunda värderingar när det gäller bolagsbyggande, säger Sara Serray.
Med Sjösons intåg stärks Wellibites även finansiellt. Det kommer väl till pass när framtidsplanerna sätts i verket. Bolaget gör redan succé i Sverige och Norge och Sara Serray förklarar att framtiden innebär en satsning på en rad nya länder de närmaste åren.
– Behovet av hälsosamt godis är stort i hela världen och vi får en mängd förfrågningar från olika länder. Exakt när och i vilken ordning vi går in i nya länder återstår att se, men en sak är säker. Vi tänker se till att så många som möjligt kan njuta av supergoda Wellibites och på så sätt uppnå vår vision om en hälsosammare värld.