Alla ägg från burhöns har plockats bort från Snabbgross butiker. Det innebär att man är först bland svenska restauranggrossister att enbart sälja ägg från frigående höns.
– I takt med att vi skruvar upp ambitionerna för vårt hållbarhetsarbete är det naturligt för oss att vara först i branschen med att helt och hållet nobba ägg från burhöns, säger Henrik Ströberg, försäljningschef på Snabbgross.
För att hitta rätt alternativ till restaurang- och kafékunderna har en förpackning med 30 ägg från frigående höns tagits fram. Äggen säljs under det egna varumärket Gastrino, som lanserades förra året. Totalt räknar Snabbgross med att sälja fler än 14 miljoner ägg under året.
Förändringen ligger i linje med Snabbgross alltmer ambitiösa hållbarhetsarbete, som omfattar allt från minskat matsvinn, plastbantning, hållbara butiker och miljömärkt el till ett ökat utbud av hållbarhetscertifierade varor, vegetariska varor och svenskt kött.
Att god djurvälfärd är en av de allra viktigaste hållbarhetsfrågorna bland svenska konsumenter visar bland annat en undersökning från förra året som genomfördes av Axfood. – Det är viktigt att vara lyhörd för vad slutkonsumenten efterfrågar. Dessutom vill vi hjälpa våra restaurang- och kafékunder att erbjuda ännu fler hållbara alternativ, säger Henrik Ströberg.
Inom Axfood, där Snabbgross ingår, säljs sedan tidigare inga burhönsägg i någon av koncernens butikskedjor. Ett omfattande arbete pågår även för att fasa ut burhönsägg från egna varor där ägg ingår som ingrediens. Endast ett fåtal varor återstår.