Stacky’s är smartare mat, gjord på svenska råvaror – helt utan tillsatser. Produkterna lanserades vid årsskiftet och sålde slut direkt. Nu plockar bolaget in ytterligare 4 miljoner via crowdfunding för att fortsätta gå mot strömmen på svenska marknaden och i matindustrin. “Stacky’s riktar sig bredare än till Stockholmsveganen och vill bli en självklar del av människors vardag, oavsett om du äter kött eller inte” säger Stacky’s VD och medgrundare Stefan Olsson.
Stacky’s är smartare mat från Sverige, helt utan tillsatser och som inte försöker att imitera kött. Varumärket är sprunget ur grundarnas idé om att skapa smartare mat som varken är dyr eller komplicerad. Stacky’s är en kvadratisk skiva som är gjord på kikärtsmjöl, mathavre, svart böna, morot, gul lök, rapsolja och kryddpasta. Stacky’s är en skafferivara som varken kräver kyl- eller frysförvaring. Detta innebär en stor energibesparing och betyder även billig transport samt lagerhållning. De första produkterna släpptes vid årsskiftet och lagret sålde slut direkt.
Nu stänger Stacky’s sin första crowdfunding-runda där bolaget plockat in 4 miljoner kronor från över 60 investerare. Bland investerarna finns både större och mindre aktörer, till exempel har privatpersoner som testat Stacky’s valt att investera men även dagligvaruhandlare och investeringsbolag har gått in.
– Det är fantastiskt att så många har valt att investera i smartare mat. Vi kan se att det är en stor bredd av investerare vilket ligger fint i linje med vår målsättning att Stacky’s ska vara folkets mat. Bland annat är det privatpersoner som köpt hem Stacky’s som tecknat aktier men även personer med bakgrund i dagligvaruhandeln och investeringsbolag. Dessutom har processen lett till synlighet för bolaget, produkterna och potentiella kundkontakter, säger Stefan Olsson medgrundare och VD för AgentVegan som står bakom Stacky’s.
Stacky’s är ett varumärke under bolaget AgentVegan. Utöver investeringarna från crowdfundingkampanjen har bolaget tidigare rest cirka 7 miljoner kronor. Prognosen är att notera bolaget på Spotlight Stock Market inom ett år och fram tills dess öka försäljning och distributionskanaler. Investeringarna ska bidra till etablering av produktlinjen på den svenska marknaden. Bolaget valde att förlänga transaktionen med hopp om att marknadsklimatet skulle stabilisera sig, men väljer nu att stänga för att inte tappa fart.
– Urspungsplanen har inte förändrats. Vi har en produkt och vision som tilltalar många investerare, men som just nu inte har möjlighet att fatta ett investeringsbeslut. Vi ser fram emot att välkomna dessa som aktieägare när marknaden stabiliserats, säger Stefan Olsson och fortsätter:
– De senaste åren har matindustrins fokus varit att skapa produkter som försöker efterlikna kött samtidigt som de legat högt i pris och riktat sig till veganer eller vegetarianer. Vår målsättning med Stacky’s är att erbjuda ett mer prisvärt och smart alternativ- baserad på svenska råvaror och helt utan tillsatser. Stacky’s riktar sig bredare än till Stockholmsveganen och vill bli en självklar del av människors vardag, oavsett om du äter kött eller inte.
Just nu säljs Stacky’s på ett antal restauranger runtom i Sverige. Företag och restauranger kan i dagsläget köpa Stacky’s genom distributören Bondens Skafferi. Försäljning sker också direkt till kund genom Stacky’s webshop. Produktens egenskaper och att den kan skeppas i tunna paket gör att den kan postas direkt hem och går ner i brevlådan.