Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,8 procent under augusti 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljning ökade med 3,4 procent och e-handeln med 27 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Läs också: Stärkt framtidstro bland landets handlare
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,8 procent under augusti 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljning ökade med 3,4 procent och e-handeln med 27 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
– Dagligvaruhandeln har gått bra under sommaren och nu ser vi att försäljningen ökar mer än inflationen som enligt SCB uppgick till 3,3 procent för livsmedel och alkoholfria drycker under det senaste året, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Tillsammans med juli månads tillväxt som var 3,5 procent finns nu goda förutsättningar för en god utveckling under det tredje kvartalet för dagligvaruhandeln.
Under de senaste tolv månaderna har den totala försäljningen ökat med 2,6 procent. Butikshandeln med 2,3 procent och e-handeln med 22,7 procent.
En positiv kalendereffekt bedöms ha bidragit med 0,4 procentenheter under augusti månad.