Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som passerats, en frukt som tappats i golvet eller en förpackning som gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det skapa nya livsmedel av matsvinn.
Paul Svensson syns ofta i TV-rutan där han lockar med grön, förförisk matlagning. Han föreläser om hållbar, njutningsfull mat, gastronomi och hur vi kan reducera vårt matsvinn genom kunskap och nyfikenhet.
Bakom företaget Retired Hen finns den välkända kocken Paul Svensson, Ruth Osborne, expert på matsvinn och affärsutvecklaren Marcus Majewski. De har tidigare visat att det är fullt möjligt att skapa fantastisk ny mat av sådant som annars slängs. Under sommaren och hösten i fjol drev de popup-restaurangen ReTaste, som bjöd på gourmetmat lagat på varor som var osäljbara i matbutiker och där Coop var en av partnerna. Många gäster däribland H.K.H. Kronprinsessan Victoria besökte restaurangen och fick lära sig nya metoder för att omvandla matsvinn till nya ätbara rätter.
-Vi är glada att återigen samarbeta med Coop och ta lärdomarna vidare från restaurangen ReTaste. Jag är övertygad om att det finns stora möjligheter att återanvända den mat som tappat sin lyster och därigenom förlänga dess livstid och minska svinnet. Det gäller bara att vara kreativ säger Paul Svensson, delägare i Retired Hen.
Nu startas ett pilotprojekt där Retired Hen tillsammans med Coop kommer att göra en översyn på rutiner i butik och kombinera det med befintlig data kring matsvinn, i syfte att hitta en modell som är mer välsmakande och mer lönsam än dagens produkter i samma kategori. Ambitionen är att även hitta nya sätt att förädla varor som håller på att gå ut på plats i butikerna.
-Det här är ett väldigt annorlunda sätt att jobba med produktutveckling, men det går helt i linje med Coops vision med att vara den goda kraften i Mat-Sverige. Kan vi hitta ett sätt att minska svinnet och samtidigt skapa ny god mat har vi inte bara minskat vår miljöpåverkan vi har också skapat en intäkt av en kostnad, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.
I Sverige slängs idag en tredjedel av all mat som produceras. En stor del av matsvinnet uppstår i hemmen. Men även i butiker måste svinnet minska markant för att sänka livsmedelskedjans miljöpåverkan. Coop jobbar idag både med att aktivt sänka priset på varor vars datum går ut och välgörenhetsdonationer. Vi jobbar också med opinionsbildning för att påverka lagstiftning som driver matsvinn, till exempel datummärkningen av ägg, som gör att äggen måste plockas bort från hyllan redan en vecka innan bäst föredatum.