Shoptech-företaget StrongPoint tecknade i april avtal med Coop Online om pilottest av hämtskåp. Testet är en del av Coops satsning på nätmat och ett svar på kundernas krav på ökad flexibilitet. Nu är de första hämtskåpen installerade och i en nyligen genomförd kundenkät fick skåpen toppbetyg.
I takt med att nya målgrupper tar sig in på nätmatsmarknaden och svenskarna överlag blir mer e- handelsvana följer helt nya krav på bland annat snabbhet och flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig inte minst gruppen ”digital natives”, som utgör en växande andel av nätmatskunderna. Här spelar click & collect-lösningar en allt större roll.
Shoptech-företaget StrongPoint och Coop Online tecknade i april avtal om ett pilottest där Coop kanerbjuda click & collect med hämtskåpslösning. Pilottestet är nu inlett och de första hämtskåpen, som klarar att förvara såväl frys-, kyl- som rumstempererade varor, är utplacerade. Utvalda butiker för testet är Stora Coop i Kungsbacka respektive ”Årets digitaliserade butik 2018”, Stora Coop i Varberg.
– Vi har varit igång i drygt två veckor nu och så här långt är vi, både kunder och personal, väldigt nöjda och allt funkar jättebra. Vi gjorde en enkätutvärdering bland de första kunderna och samtliga gav hämtskåpen toppbetyg. De upplevde att det var lätt och fungerade bra, berättar Göran Borg, vd på Stora Coop Varberg. Vi märker att kunderna uppskattar valfriheten, att kunna välja mellan hemkörning och att själva hämta när det passar, så vi fortsätter att erbjuda båda. Vi har många pendlare här i Varberg och vi tror att hämtskåpslösningen särskilt kommer att passa dem.
– Vi har upplevt en stor nyfikenhet och intresse från kunderna bara genom att ställa ut hämtskåpen. Flera har varit framme och ställt frågor kring dem och det i sig har genererat ordrar. Även personalen är positiv och tycker att det är kul att det händer något, så vi är så här långt jättepositiva, säger Johan Fougner, säljchef e-handel på Stora Coop i Kungsbacka.
Faller testet väl ut är planen att rulla ut lösningen på ett större antal Coop-butiker runt om i Sverige.
Affären är StrongPoints femte större order av hämtskåp det senaste året. Sammanlagt har drygt ett hundratal hämtskåp förutom i Sverige levererats till Norge, Ryssland, Litauen, Estland och Italien.
– Vi märker av en starkt ökad efterfrågan på våra hämtskåp, både i Sverige och internationellt. Efter att ha tecknat avtal om hämtskåp med Coop i Italien och Estland, känns det självklart roligt att nu även få till ett samarbete med Coop i Sverige, kommenterar Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director på StrongPoint i Sverige.