När Axfoodkoncernens nya logistikcenter i Bålsta står klart 2023 kommer det att vara ett av Europas modernaste nav för butik och e-handel inom dagligvaror. Dessutom kommer det vara gigantiskt – och innehålla mer stål än Eiffeltornet.
MARTINA NYHLIN
–Det här blir ett unikt lager för det är det första som kombinerar lager och logistik för leverans till butiker och lager och logistik till privatkunder som köper matleverans på nätet, säger Eva Sterner, projektchef hos byggherren Logicenters Sverige.
Skillnaden på butikslager och lager som servar privatkunder är att man i det förstnämnda fallet kan använda helautomatiserade lager medan man till privatkundernas matkassar delvis måste plocka för hand. I det 125 000 kvadratmeter stora lagret i Bålsta kommer dock ett smart system göra det möjligt för båda verksamheterna att äga rum i samma byggnad.
– Vi samarbetar med en tysk automationsleverantör som heter Wittron och gör logistiksystem specifikt mot dagligvaruhandel. De har tagit fram en väldigt smart lösning för det här behovet, säger Eva Sterner.
En utmaning med projektet är att det helt enkelt är en väldigt stor byggnad. Därför blir det många entreprenader och många människor som ska jobba samtidigt på samma yta.
–Att börja i ena änden och transportera sig bort till våra byggbodar tar en stund. Det ställer stora krav på logistik och materialflöden och hur vi koordinerar produktionstidplanerna, säger Eva Sterner.
Logicenters, som är en del av NREP, jobbar så att de utvecklar projekt med egen projektledning och handlar upp på delad entreprenad.
–Genom att jobba med delade entreprenader tycker vi att vi kan styra resans gång under hela projektet bättre. Till exempel slipper vi förhandla ”ätor” och kan lösa problemsituationer när de uppstår. Dessutom är det mer kostnadseffektivt att ha många entreprenader och entreprenörer, säger Eva Sterner-Bjurström.
Elbehovet i byggnaden är enormt – dels på grund av kyl- och frysanläggningarna – men också automationsdelarna.
–Det var en utmaning att få ström till det här området, vi fick förhandla ett helt år med EON för att få nog med elkraft.
Huset ska certifieras enligt Breeam Good och det finns planer på flera hållbarhetsåtgärder, men alla är ännu inte helt spikade. En åtgärd man redan gjort är att återanvända berg som sprängts på platsen som fyllnadsmassor.
–Vi har också projekterat för att hela taket ska utformas med solceller, men det är en diskussion som pågår, säger Eva Sterner.
Nybyggnad av lager och logistiklokaler i Bålsta
Tidplan: juli 2019–juli 2023
Byggherre: NREP AB/Logicenters Sverige
Entreprenörer: Logicenters jobbar med delad entreprenad och många entreprenörer
Arkitekt: Arkitekterna Krook & Tjäder i Stockholm
Kostnad: Ej officiell