Svensk Dagligvaruhandel tar nu plats i Fiskbranschens Riksförbund för att tillsammans med branschen driva frågor om hållbar och säker tillgång på sjömat. Genom samarbetet hoppas man kunna öka konsumtionen av fisk och skaldjur i Sverige och säkra en långsiktig utveckling för hela livsmedelskedjan – från hav till bord.


Starkt branschinitiativ för framtidens sjömat

I en tid där hållbar livsmedelsförsörjning står högt på agendan blir samarbeten mellan olika aktörer allt viktigare. Svensk Dagligvaruhandel, som representerar Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna, ansluter sig nu till Fiskbranschens Riksförbund – en organisation som samlar hela den blå livsmedelskedjan, från fiske och vattenbruk till grossister och detaljhandel.

Syftet är att stärka arbetet för en säker och hållbar tillgång av sjömat i Sverige, samt att driva på utvecklingen för att få fler konsumenter att välja fisk och skaldjur.

Jag är väldigt glad att ha med Svensk Dagligvaruhandel i förbundet. Om vi vill se en positiv utveckling för sjömaten i Sverige måste den finnas lättillgänglig i konsumenternas vardag. Idag äter vi ungefär hälften så mycket fisk och skaldjur som Livsmedelsverkets kostråd rekommenderar – och för att vända den trenden krävs samarbete genom hela livsmedelskedjan, säger Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund.


Dagligvaruhandeln – en nyckelspelare i sjömatsutvecklingen

Dagligvaruhandeln har en avgörande roll i att göra hållbar sjömat mer tillgänglig för konsumenterna, och samarbetet öppnar upp för nya initiativ som kan påverka både utbud och efterfrågan på svensk fisk och skaldjur.

Vi är glada över att bli en del av Fiskbranschens Riksförbund. Genom gemensamt branscharbete för en hållbar och säker tillgång till sjömat kan vi driva utvecklingen av svensk sjömat framåt och säkerställa att fisk och skaldjur blir en självklar del av svenska konsumenters vardag, säger Filip Ekander, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Med detta samarbete hoppas branschen kunna skapa starkare riktlinjer, bättre insyn i hållbarhetsarbetet och en tydligare strategi för att få fler svenskar att välja sjömat. I takt med att konsumenter blir allt mer medvetna om sina val, blir samarbeten som detta avgörande för att möta framtidens livsmedelsutmaningar.

Text: Charlotte Lindmark – Butiksnytt