Ekologiska matvarumärket Kung Markatta har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, när konsumenterna får välja. I hård konkurrens korades Kung Markatta till vinnare i sin bransch, i en rankning från Differ.
– Vi är så glada för förtroendet. Vi arbetar med växtbaserade, ekologiska produkter och i kombination med att vi undviker onödiga tillsatser gör det oss unika, säger Linda Wass, varumärkesansvarig för Kung Markatta.
Utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke delas ut årligen sedan 2008 av strategikonsultbolaget Differ. Svenska konsumenters bedömningar ligger bakom utmärkelsen och totalt har 145 varumärken rankats i årets undersökning.
Smakrikt och grönt
För Kung Markatta blev förstaplatsen i kategorin ”Matproducerande bolag” ett välkommet kvitto på många års arbete. Varumärket har drivits med en passion för hållbarhet, smakrikt och grönt sedan det startades 1983 och det genomsyrar allt ifrån hur man väljer att ta fram nya produkter, hur råvarorna odlas ekologiskt med omsorg om biologisk mångfald, till transporterna som är fossilfria eller klimatkompenserade.
– Kung Markatta har lyckats bygga förtroende hos svenska konsumenter genom att konsekvent erbjuda hållbara produkter, konstaterar Fredrik Berggren på Differ.
Växtbaserad mat för framtiden
Under 2020 har Kung Markatta lanserat många nya växtbaserade produkter som gör det enkelt att äta grönt, gott och hållbart i vardagen. Innovativa vegoburgare, rödbetsbiffar och tempeh på kikärtor är några exempel. Fler smakrika och gröna produkter till middagsborden kommer under 2021, håll utkik i en butik nära dig.
– I vår lanserar vi en ny vegetarisk produkt som är närproducerad i Skåne på svenska ärtor, självklart på ekologiskt odlade ingredienser, och vi har massor av spännande på gång. Vi är stolta över det här priset och står rakryggade i att vi gör väldigt bra saker. Ni kommer att se mer av oss, det här är bara början! säger Linda Wass.
Gröna beslut av konsumenter
I kategorin Matproducerande bolag var det hård konkurrens och Kung Markatta kom på första plats, följt av Oatly respektive Axa. Årets undersökning visar även att hållbarhet blir allt viktigare för oss när vi handlar, enligt Differ.
– Det är tydligt att hållbarhet ökar i relevans och vägleder svenska folket vid köpbeslut. Konsumenter har idag stor kunskap om hållbarhet och agerar därefter genom att välja bort företag som inte upplevs gröna, säger Fredrik Berggren.
Utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke baseras på en årlig undersökning av Differ där drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher.