Nu lanseras den rikstäckande tävlingen Framtidens korv i jakten på nya hållbara produkter och idéer för framtidens convenience-butiker. Bakom tävlingen står PBX – Pressbyråns nyfikna småsyskon. Vinnaren får prispengar, en plats i butikshyllan och möjlighet att se sin produkt eller tjänst i Pressbyrån och 7-Elevens butiker runt om i Sverige.
PBX är Reitan Convenience living lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. PBX testar, utmanar och provar sig fram för att hitta nya vägar till hållbara val. Både koncept och produkter testas utifrån hårda hållbarhetskriterier – kriterier som alla inte når upp till. För att uppmuntra till innovation och ta vara på nya idéer för en hållbar värld söker därför PBX nu efter innovatörer som vill hjälpa till att bidra till framtidens convenience.
– Vår resa för att skapa en hållbar framtid inom convenience-branschen har bara börjat. Vi har mycket att lära, men är helt övertygade om att vi inte kommer att kunna göra detta helt själva. Vi vet att det finns talanger runt om i hela Sverige som väntar på sin chans att visa upp sina hållbara och smarta idéer. Lösningarna på hållbarhetsutmaningarna hittar vi tillsammans med andra och därför hoppas vi att tävlingen genererar många bidrag och är starten på lika många spännande samarbeten framöver, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.
Framtidens korv handlar om att dammsuga Sverige på nya hållbara produkter eller innovativa tjänster att tillsammans testa på marknaden. Bidragen i Framtidens korv kan vara nästan vad som helst – en ny sorts hållbar korv, en CO2-snål macka, en yoghurt som inte är yoghurt, en klimatsmart tjänst eller något som ingen någonsin tidigare har hört talas om.
– Vi vill driva på efterfrågan på hållbar convenience och då krävs det produkter och tjänster som är bra för oss och våra kunder och samtidigt är inom planetens gränser. Vi ser därför fram emot att hitta fler smarta idéer och lösningar att ta in i vårt sortiment. Vi är alltid öppna för nya idéer och hoppas att Framtidens korv kan bidra till att fler vågar ta steget och följa med oss på vår krokiga resa mot framtidens convenience, säger Malin Eklund.
Tävlingen pågår fram till och med den 31 december 2022. Vinnaren utses av en jury och får sin produkt eller tjänst presenterad på hyllorna i PBX-butiken i Stockholm. Vinnaren får också 50 000 kronor i prispengar och chansen att se sin produkt också i Pressbyråns och 7-Elevens butiker runt om i Sverige.