Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet.
Tidigare Hemköp-vd:n Thomas Gäreskog blir ny etableringschef för Axfood, med uppgift att driva Axfoods arbete med butiksetableringar, optimering av butiksnätverket, hyresförhandlingar och olika typer av tjänster och lösningar i butikerna.
– Konkurrensen om bra lägen är hård, och bra och framgångsrika butiksetableringar är nyckeln till att man ska kunna bedriva framgångsrik och lönsam verksamhet under lång tid. Jag ser verkligen fram mot att både strategiskt och operativt få bidra till Axfoods fortsatta tillväxtresa tillsammans med kollegor både på Axfoods centrala etableringsavdelning och ute i butikskedjorna, säger Thomas Gäreskog.
Axfood har under de senaste åren haft en expansionstakt om cirka 5-10 nya butiker om året för Willys, Willys Hemma, Hemköp, Snabbgross och Eurocash – och ser en stor potential i att fortsätta växa dessa butikskoncept även i framtiden.
– Vi ser en fortsatt hög expansionstakt för våra olika butikskoncept, liksom för hur vi utvecklar koncepten. Med Thomas Gäreskogs kunnande och unika erfarenhet från den svenska dagligvarubranschen skapar vi de allra bästa förutsättningarna för att optimera och stärka vårt etableringsarbete för alla våra kedjor och i hela landet, och fortsätta etablera och bygga riktigt bra butiker, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör Axfood.
Under sju år (2012–2020) var Thomas Gäreskog vd för Hemköpkedjan, och han har sedan dess arbetat med olika affärsutvecklingsprojekt. Bland annat har han jobbat med strategin och etableringen av det helt nya och medlemsbaserade butikskonceptet Snabbgross Club, som lanserades i november 2020. Innan dess har han också varit butikschef inom Ica. Han tillträder sin nya tjänst den 3 maj och efterträder nuvarande etableringschef Markus Åberg, som valt att lämna Axfood.