En värld utan matsvinn är vad Too Good To Go drömmer om. Nu tar maträddar-appen ett jättekliv i kampen mot matsvinnet och inleder ett samarbete med Sveriges ledande kafékedja Espresso House. Från och med den 8 september kommer Espresso House kunder kunna rädda den mat som riskeras att slängas i slutet av dagen till en tredjedel av priset. Målet är att ingen mat ska gå till spillo och att tillsammans rädda 60,000 måltider innan årsskiftet.
Mer än en tredjedel av all mat i världen slängs och matsvinn beräknas utgöra ca 10% av mänsklighetens utsläpp av växthusgaser. Därför inleder Espresso House ett samarbete med världens största matsvinnsaktör Too Good To Go för att tillsammans minska matsvinnet och kämpa för att varenda måltid ska hamna i magen. Målet är att 60,000 måltider ska räddas innan årsskiftet, vilket i sparade CO2e motsvarar 149 gånger sträckan StockholmNew York med flyg. Med start från september 2022 kommer Espresso House kunder i hela Sverige ha möjlighet att rädda god mat till en tredjedel av priset. Bra för såväl plånbok som planet.
– Vi är glada över samarbetet med Too Good To Go som blir ytterligare ett steg mot målet att ingen mat ska gå till spillo. Att vara en ansvarsfull aktör inom hållbarhet är en självklarhet för oss och vi förbättrar ständigt vår verksamhet i syfte att säkerställa att vi bidrar till en miljövänlig morgondag, säger Stina Möller, landschef Espresso House Sverige.
Med start från 8 september kommer man kunna rädda mat via Too Good To Go- appen från Espresso House 258 caféer runt om i Sverige. Värdekassarna kommer att innehålla allt från sallader, mackor och bakverk till smoothies.
Tillsammans med Espresso House får vi möjligheten att nå kunder över hela landet och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Espresso House som inspirerar med sitt hållbarhetsarbete, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.