Särskilt unga hushåll med barn påverkas negativt av inflationen och stigande priser inför denna jul, något som kommer avspegla sig i inköpen av dagligvaror. Detta framgår av en ny studie utförd av undersökningsföretaget GfK. Samtidigt visar tidigare studier från GfK att svenskarna nu har lägst köplust inom hela EU.
I den nya undersökningen har hushållsmedlemmar i åldern 30–44 år svarat på vilken roll inflationen får för deras inköp av dagligvaror till familjen denna jul. Hela 64 procent svarar att det tror att inflationen kommer få dem att handla mer på rea och prioritera inköp till barnen medan 21 procent svarar att stigande priser och inflation har en stor negativ påverkan på julinköpen. Även mer köp av återförsäljarnas egna märkesvaror, färre ekologiska produkter på julbordet och att dela utgifter kring julen med andra släktingar är förändringar som många förväntar sig göra. I dessa hushålls köps vanligtvis mer pepparkakor och köttbullar, varor vilka nu kommer handlas mer till nedsatt pris och som egna märkesvaror.
– Vi ser nu hur oron för framtiden får en konkret påverkan på breda konsumentgrupper, vilket i sin tur riskerar får stor betydelse för den viktiga julhandeln. När det gäller hushållens syn på hur ekonomin som helhet visar tidigare studier en fortsatt pessimistisk bild, säger Myriam Martensen, kommersiell direktör för konsumentpanelen i Norden på GfK.
Hög inflation, flera räntehöjningar och pågående energikris har redan gjort att svenskarnas köpvilja nått botten och fortsätter att sjunka, enligt GfK:s Euro Climate Report från oktober, vilken studerar sällanköpsvaror. I den studien var svenskarna de mest negativa till att göra ett större inköp, till exempel av möbler eller hemelektronik, inom hela EU. Även synen på det egna hushållets ekonomiska utveckling var pessimistisk och lägst inom EU. Svenskarnas syn på utsikterna för landets ekonomi som helhet förbättrades något från väldigt låga nivåer, från -55 till -44 poäng, vilket är under EU-genomsnittet.