Det blev butiken Ica Maxi Nacka som tog hem priset Årets Ekoinsats vid Dagligvarugalan på torsdagskvällen den 8 oktober. Deras sätt att exponera ekologiska och KRAV-märkta varor imponerade på juryn.
Juryns motivering till segraren Ica Maxi Nacka löd:
”Man kan lyfta ekokategorin i butik och öka försäljningen på olika sätt. Exponera tillsammans med de konventionella varorna eller inrätta särskilda hyllor. Vinnaren av Årets Ekoinsats har gått ett steg längre, och inrättat en hel gång där de lyfter sina största ekologiska leverantörer. Tillsammans med ekogavlar har det lyft försäljningen med 25 procent.”
Gången som har skapats mellan välfyllda hyllor i butiken har blivit ett tydligt mål för konsumenterna.
– Det känns fantastiskt roligt att få pris för något som främjar en godare morgondag och uppmuntrar våra kunders hållbara val varje dag. Genom vår ”ekogång” har vi ökat vår ekologiska försäljning med 25 procent, och det är vi allihop väldigt stolta över. Det medför naturligtvis en fortsatt storsatsning även framöver, säger Emma Nilsson Billefors, VD på ICA Maxi Nacka.
Syftet med Dagligvarugalan är att lyfta dagligvarubranschens hjältar. I år hölls galan digitalt och direktsändes på arrangören Fri Köpenskaps facebook-sida.
– Stort grattis ICA Maxi Nacka till ”Årets Ekoinsats”! Det är viktigt att butiker och butikspersonal lägger extra krut på att underlätta för sina kunder att göra hållbara val. Här har vi en butik som tar hjälp av skyltmaterial som KRAV erbjuder och som arbetar för att utvidga sitt sortiment av KRAV-märkt. Helt enkelt en inspiratör för andra att ta rygg på, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef livsmedel på KRAV.
Inför prisutdelningen deltog 57 nominerade i 19 kategorier från Luleå i norr till Höllviken i söder. Ica Maxi Nacka var en av tre nominerade i kategorin Årets Ekoinsats. De två övriga var Hemköpsbutiken i Ryd, Linköping och e-handelssajten mat.se.
Juryn för Årets Ekoinsats utgjordes av KRAVs vd Anita Falkenek tillsammans med Linda Wass, Midsona; Cecilia Ryegård, Ekoweb; Martin Moström, Retail House; Erik Elvingsson Hedén, SB Insight och Joachim Björk, Fri Köpenskap.
Länk till KRAVs säljpaket för marknadsföring i butik finns här