En stor andel unga vill ha svenskproducerad mat i möjligaste mån, och när unga handlar kött är det viktigaste kriteriet att det är svenskt. Hela 68% procent av svenska ungdomar anser det viktigast med svenskt ursprung. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år*.
– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti, VD på Svenskt Kött.
Det blir allt viktigare för unga att agera efter sina värderingar – inte bara att identifiera sig med dem. När samhället och politiken inte gjort tillräckligt för klimatet och miljön visar man sitt engagemang genom att välja till eller bort från tallriken. Idag är det få som inte utesluter något ur sin kost, av exempelvis klimat- eller miljöskäl. Fler säger exempelvis att de är flexitarianer. De äter mest vegetariskt och kött ibland och då ska det helst vara svenskt.
– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti, vd Svenskt Kött.