I dag öppnar Hemköp dörrarna till nyrenoverade flaggskeppsbutiken Hemköp City under Åhléns City i Stockholm. Den inspirerande butiken gör det enklare att välja vegetariskt på ett innovativt sätt.
I Hemköp City tar vegetariska alternativ plats bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. En färsk undersökning* från Hemköp visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn är siffran betydligt högre. Här skulle 40 procent välja exempelvis vegofärs istället för nötfärs till köttfärssåsen.
– Det här är startskottet för en ny inriktning för Hemköp. Vi vill uppmuntra till mer hållbara val och ser att vi som kedja har ett stort ansvar i detta, och där är vegetarisk mat en viktig del. Hemköp vägleder och inspirerar så att flera vågar prova, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken genomförs i ett flertal butiker i Stockholm under hösten, där Hemköp City är först ut. Blir det uppskattat är ambitionen att fler butiker runt om i Sverige ska följa efter.
Allt fler svenskar väljer att äta mer grönt. Idag är nästan varannan svensk flexitarian** och var fjärde vill äta mer vegetarisk mat. Förra året ökade försäljningen av vegetariska produkter med nästan 50 procent i Hemköps butiker i Stockholm. Det nya vegomedvetna sättet att handla och äta är här för att stanna och Hemköp City har den flexitariska kunden i fokus.
Hemköp City är en klassisk butik som totalrenoverats. Det centrala läget ger utrymme för eget konditori med konditor, ett stort antal kockar arbetar för att fylla butiken med vällagad färdigmat och en blomavdelning med egen florist skapar en inspirerande entré. En fisk- och delidisk utöver det vanliga ger butiken en saluhallskänsla där stockholmarna dagligen kan botanisera i ett brett utbud av MSC-certifierad fisk och skaldjur. Hela renoveringen har genomsyrats av ett hållbarhetstänk där stora energibesparingar gjorts med hjälp av dörrar på energisnåla kylar och frysar och led-belysning, vilket sänkt energiförbrukningen med 60 respektive 45 procent.
* Undersökningen är statistiskt säkerställd och genomförd av YouGov på uppdrag av Hemköp. Under perioden 1-3 augusti 2017 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
** En flexitarian är någon som äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Siffran kommer från en statistiskt säkerställd undersökning som genomfördes av Sifo på uppdrag av Axfood i oktober 2016.