För fjärde året i rad intog Djurens Rätts mässa Vegovision Münchenbryggeriet i Stockholm. Redan under lördagsmorgonen innan öppning ringlade sig kön lång utanför entrén till mässan, en samlingspunkt där besökare inspireras till att göra mer djurvänliga val.
Vegovision har sedan starten 2008 varit en plattform för djurvänliga och veganska trender. Tidigare i år har mässan även anordnats i Malmö och Göteborg.
Under helgens Vegovision i Stockholm, som besöktes av 5 000 personer, fanns ett 50-tal utställare på plats som visade upp djurvänliga produkter och många bjöd på smakprov från sitt sortiment. Produkterna var minst sagt populära – redan under lördagen hade många av utställarna hunnit sälja slut.
– Jag har hittat massor nya produkter jag ska testa! Det är så inspirerande att se hur enkelt det är att faktiskt kunna göra positiva val för djuren, säger Emelie Klinga, en av besökarna under Vegovision i Stockholm.
Många var även intresserade av att se kända kockar laga mat live på scenen i mässans Öppet kök. Vid flera av programpunkterna stod nyfikna besökare i gångarna för att kunna lära sig mer om djurvänlig matlagning från profiler så som Zeina Mourtada, som driver bloggen Zeinas Kitchen, vegoprofilen Mattias Kristiansson och Gustav ”Jävligt Gott” Johansson.
– Det är väldigt roligt att satsningen vi har gjort på Öppet kök har intresserat så många. Vi är glada och tacksamma över att många kända vegoprofiler vill vara med och dela med sig av sin matlagning och sina tips, säger Sakil Hossain, projektledare för mässan Vegovision på Djurens Rätt.
Vego har länge varit något som bara uppfattats som en trend men Djurens Rätt menar att det är tydligt att det är ett skifte som skett i hela samhället.
– Med så många olika besökare i alla åldrar är Vegovision ett tydligt bevis på att det inte bara är en trend att göra djurvänliga val utan att det är ett skifte till något permanent. Det är en häftig utveckling som mässan Vegovision och Djurens Rätts arbete är en del av, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.