”Vem bryr sig?” Estrella svarar genom att lanserar en kortfilmsserie med klimat, råvaror och konsument i fokus. Ett eget take på hållbarhetskommunikation som går ut brett i sociala medier under våren och försommaren.
Vem bryr sig om klimatet, oljan eller om att använda hela potatisen? Det gör faktiskt vi. I de ca 60 sekunder långa filmklippen visar Estrella hur man arbetar med ansvarstagande och hållbar snacksproduktion. Ämnen som berörs är bl.a. klimatpåverkan, närproduktion och schyssta råvaror.
Med den kaxiga frågeställningen hoppas Estrella väcka nyfikenhet samtidigt som det speglar jargongen som ofta uppstår i sociala medier. ”Vem bryr sig?” är enkel, tidstypisk, utmanande och olik hur vi vanligtvis pratar om hållbarhet.
100% anpassat för sociala medier
Konceptet har tagits fram av Estrella och kommunikationsbyrån The Bond. Målet är att ha en tydlig kommunikationsplattform för hållbarhetsfrågor som är enkel att ta till sig språkmässigt och grafiskt. Filmerna är 100% anpassade för sociala medier i format, layout och längd.
– En stor del av hållbarhetsdebatten tar plats på sociala medier. Att anpassa budskap och film direkt för snabb produktion och distribution i rätt kanal ska underlätta att vara delaktig. Tonaliteten är avslappnad och lekfull för att öka mottagligheten, kommenterar Sofi Randén Marknadschef på Estrella.
Primärmålgruppen för filmerna är personer mellan 18 – 35 år, men filmerna kommer att gå brett på Facebook och Instagram eftersom klimat är en fråga som berör alla.
Ny plattform för hållbarhet på www.estrella.se
I samband med att filmerna lanseras i sociala medier publicerar Estrella även en ny plattform för hållbarhet på https://www.estrella.se/hallbarhet/ . Där finns alla filmer samlade men även mer och fördjupad information om hållbarhetsfrågor och snacks.
– Intresset för hur vi arbetar med dessa frågor är stort och det ser vi som positivt. Plattformen kommer vara en resurs både internt och externt och bidra till ökad transparens, säger Jenny Pira Kommunikatör & Digital Strateg på Estrella.