Att kunna förutse utvecklingen i konsumtionstrender och forskning är avgörande för alla inköpare och återförsäljare som vill fylla butikshyllorna med nya hållbara produkter inom hälsa och välbefinnande.Nyckeln är att söka kunskap hos experterna och årets Eco Life Scandinavia är ett perfekt tillfälle att göra precis det.
Det fullspäckade seminarieprogrammet på denna tvådagars-mässa, som återigen arrangeras på MalmöMässan den 13-14 november, visar upp en rad av de ledande tänkarna inom branschen, bland annat Euromonitor International, Holland & Barrett (Sverige), Packbridge, Ecovia Intelligence, Dansk Vegetarisk Forening, Paradiset och Oatly – de föreläser om ett brett utbud av ämnen som påverkar hälso- och välbefinnandebranschen i Skandinavien.
Läs också: Eco Life Scandinavia samarrangeras med Nordic Organic Food Fair
Från megatrender till medicinalsvampar
När allt fler konsumenter väljer en ekologisk livsstil påverkas utvecklingen av många hälsoprodukter (bland annat produktnyheterna på mässan) av dessa ständigt växlande trender och preferenser hos konsumenterna. Rebecca Wiegärtner, verksam inom livsmedelsindustrin och detaljhandeln, kommer att diskutera vilken mat och vilka globala “megatrender” som påverkar dagens konsumenteroch vilka konsumentgrupper och vilken utveckling av produkter som kan ses i dag.
“Åhörarna kommer att få insikter i exakt hur globala megatrender och aktuella händelser hänger ihop med mattrender och hur de på så sätt speglar konsumentbeteenden. Jag kommer att visa marknadssiffror som understödjer denna utveckling, ge exempel på olika konsumenttyper inom detta område och visa produkter som kan möta de nuvarande kraven från konsumenterna. Slutligen vill jag att besökarna ska känna sig inspirerade när de går därifrån”, säger Rebecca Wiegärtner, som håller sitt föredrag den 13 november kl. 13.00.
Från megatrender till globala trender – missa inte Jim Manson, chefredaktör för den internationella nyhetswebbportalen Natural Products Global, när han ser tillbaka på NPG:s dagliga nyhetsbevakning under det senaste året, för att upptäcka de största globala trenderna som påverkar den naturliga och ekologiska branschen, (14november kl. 11.00).
I Natural Theatre kommer det också att anordnas en spännande session om hälsofördelarna hos svampar – med Martin Powell, biokemist, expert på kinesisk örtmedicin och författare. Föredraget äger rum den 13 november kl. 14.00, och kommer att handla om hur svampar har använts i traditionell medicin under århundraden, och varför deras popularitet har fått ett uppsving under senare år.
Från hållbar mat till hållbara förpackningar
Utifrån det ökade intresset för växtbaserade dieter och mjölkfria alternativ, kommer Tea Thaning, forskningsanalytiker på Euromonitor International, att belysa resultaten och framtidsutsikterna för kött- och mjölkfria alternativ i Norden. Presentationen, som äger rum den 13 november kl. 11.00 och den 14 november kl. 13.00, kommer att försöka sätta in konsumenternas kunskap om alternativa produkter i en kontext, genom att lyfta fram den påverkan som flexitarian-dieter, hälsotrender och hållbarhetstänkande har på konsumenters beteenden och preferenser. Dessutom kommer Mie Nordly, chef för affärssamarbeten på Dansk Vegetarisk Forening, att tala om trender i konsumentgruppen danska vegetarianer, baserat på enkätsvar från mer än 4 200 veganer, vegetarianer och flexitarianer och en landstäckande studie gjord av Coop Analyse (den 13 november kl. 15.00).
Alternativ till plastförpackningar är fortfarande högt på hållbarhetsagendan, och mässan kommer att avslutas med en Sustainability in Packaging Workshop med Packbridge, från 15.35 till16:45. En hel rad talare kommer att diskutera den senaste forskningen inom miljövänliga ingredienser och förpackningar i en serie interaktiva föredrag – där publiken ges ovärderlig insikt i lämpliga förpackningslösningar och vad som mer kan göras.
Innovation Pitch Live med Holland & Barrett återvänder
Den populära Innovation Pitch Live med Holland & Barret, (Sverige), äger återigen rum i Natural Theatre. Den 14 november kl.15.00 kommer konkurrerande utställare att bjudas in att “pitcha in” sina nya produkter till Holland & Barrett Sverigesinköpsteam live – målet är en möjlig plats på leverantörslistan hos denna hälsobutikskedja. De måste också övertyga en publik bestående av inköpare och återförsäljare, eftersom deras röster kan påverka domarnas beslut.
Hela seminarieprogrammet finns på > www.ecolifeshow.com/natural-theatre.